3D-program og teknikker i et kreativt fagfelt
Den første gnisten
3D er et kreativt fagfelt som på mange måter kan sammenlignes med de tradisjonelle kunstformene. Vi har sett litt på dette i vårt innlegg Visualisering som kunstform. Enten man maler, skriver, tegner eller jobber med et 3D-program så starter det hele som en idégnist – noe man ikke helt klarer å gripe fatt i, men som romsterer inne i hodet helt til man til slutt må få det ned på papiret. Du starter med skissering av ideer. Hugger gjennom gråsteinen til du finner noe som kan brukes. Du tar med deg dette videre og kaster resten.
Så gjør du det hele om igjen.
Denne kreative prosessen krever at man aldri forelsker seg i arbeidet sitt. Man må alltid være villig til å kaste fra seg det gamle dersom noe nytt og bedre viser seg. Da Stephen King sa kill your darlings mente han ikke at du skal jakte ned alt det fine i arbeidet ditt og fjerne det, men at du alltid må være villig til å ofre det du elsker dersom det ikke passer inn. Dette gjelder også innen 3D, både på godt og vondt.
For oss handler det om kundens budskap og visjon for visualiseringen. Dette er noe vi må forholde oss til, og som alltid vil trumfe våre egne kreative innfall. Gjennom tett dialog med våre kunder får vi nyttig informasjon fra starten. Hvem skal bruke boligen, hvor i landet ligger den, hva er kundens krav til stemning og atmosfære? Alt dette er viktige elementer under idéfasen når vi utarbeider de første grovskissene. Til vår store fordel kan kunden komme med tilbakemeldinger allerede her, noe som tillater oss å skreddersy visualiseringen fra start til slutt.
Et teknisk aspekt
Når ideene er dokumentert og målet er satt er det på tide å ta frem pensel og lerret. Vi har det vi trenger for å begynne å male.
Når det kommer til 3D-visualisering vil det å «male» si å generere 3D-bilder ved hjelp av prosessorkraft og et godt 3D-program. Det høres kanskje ikke så kunstnerisk ut, men det er på veien til målet hvor artistene får skinne.
Det fine med maling er at mens noen er opptatte av teknikker, stilarter og fargelære kan andre blande seg farger som de selv vil og prøve seg frem på et lerret. Innen 3D er vi helt avhengige av det tekniske aspektet. Man kan simpelthen ikke sette seg ned med et 3D-program og forvente fantastiske resultater uten å kunne noe om de underliggende mekanikkene. Det er materialer, rendermotorer og kamerainnstillinger som gjør en 3D-visualisering fotorealistisk, ikke kunstneriske innfall. Disse kunstneriske innfallene er derimot verdifulle når vi jobber med de menneskelige detaljene i en visualisering.
Kunnskap og erfaring
Når man jobber med 3D jobber man også på mange måter som en forfatter: du må vite litt om alt. Skal du animere en ridder på en hest må du vite hva slags rustning ridderen ville brukt i denne sammenhengen, og du må vite en god del om anatomien til hesten for å kunne emulere musklene når den galopperer avgårde. Er det sol eller overskyet? Hvordan skal det duse lyset reflekteres av metallet i rustningen? En god 3D-artist vil ikke utelukkende lese om 3D – men om alt som kan informere hennes arbeid, enten det er middelalderhistorie eller fysikk.
For å produsere en appellerende interiørvisualisering må man vite noe om kamerateknikk, interiørdesign, fargelære, komposisjon, og mye mer. Heldigvis har vi en utømmelig informasjonskilde ved våre fingerspisser, nemlig internett. Når man lærer seg å bruke denne fantastiske ressursen for det den er verdt vil man alltid være kun et klikk unna nærmeste leksikon.
3D-program og teknikker
De fleste er kjente med verktøyene som hører til de mer tradisjonelle kunstformene som maling, tegning eller tekstforfatting – men hva med 3D og digital kunst?
Vi har gått igjennom noen verktøy og teknikker i vårt innlegg 3D-modellering og andre verktøy bak din visualisering. De viktigste verktøyene for oss som jobber med 3D for boligbransjen er Autodesk 3D Studio Max, Chaos Group V-Ray og Adobe Photoshop. Disse tre verktøyene tjener hver sin hensikt i prosessen mot en ferdig visualisering.
3D-program
3D Studio Max er der vi begynner å hugge i steinen. Vi modellerer all arkitektur basert på de tekniske tegningene vi har fått fra kunden, og legger deretter på materialer, farger, teksturer etc. Vi rigger også opp kamera, slik at rendermotoren har et utgangspunkt for det endelige bildet.
Rendermotor
Med V-Ray som rendermotor kan vi produsere svært fotorealistiske resultater. Fordelen med V-Ray er at den emulerer et ekte kamera, og vi kan derfor stille inn dette som om det skulle vært fotografi til et prospekt.
Rendermotoren samler all info fra 3D-programmet om materialer, farger teksturer, lyssetting og vinkel, og kompilerer det hele til ett enkelt bilde. Som i fotografering er ikke dette bildet klart til bruk helt enda – det gjenstår fortsatt etterarbeid.
Etterarbeid
Med Adobe Photoshop retusjerer og fargekorrigerer vi det endelige bildet. Her kommer alle detaljene frem med lys, kontrast og fullt fargespekter. Vi legger også inn mennesker i dette stadiet dersom kunden ønsker det.
Parallellene mellom de moderne og tradisjonelle kunstformene
Som vi har sett så krever veien fra idé til 3D-program og videre mot endelig produkt et variert kompetansespekter og en god forståelse for faget. I prosjekter av større omfang krever det også struktur og orden gjennom fornuftig prosjekthåndtering. Selv om dette er et kreativt fagfelt må også vi forholde oss til frister og leveransekrav. Enten du trenger én enkelt visualisering, eller et helt prosjekt med eksteriør, interiør og oversiktsbilder kan du stole på at vi leverer et solid resultat – du får tross alt være med hele veien og sørge for at produktet lever opp til forventningene.
Vi engasjerer oss i arbeidet vårt, og vi vet at inspirasjon finnes på de fleste plasser om man bare leter litt. Det er ikke uten grunn at vi trekker paralleller mellom tradisjonell kunst og 3D – vi tror nemlig at disse svært kontrasterende fagfeltene i bunn og grunn har ganske mye til felles.
Interessert i 3D som kreativt fagfelt? Les flere av våre innlegg her:
3D-film: mulighetene med animasjon
Et glimt mot fremtiden med VR: 3D-teknologiens rolle i boligbransjen
Visual Storytelling: historiene vi kan fortelle sammen