Visualisering som kunstform
Kunsten å visualisere
Grensene mellom tradisjonell og digital kunst viskes stadig ut. Man kan i dag, med den rette teknologien og programvaren, gjenskape visuelle uttrykk som lenge har vært forbeholdt kunstneren med lerret og pensel. Noen vil kanskje argumentere for at tradisjonell kunst hører hjemme i fysisk form. Teksturen på lerretet, lukten av oljemaling. Men er det virkelig mediet i seg selv som definerer kunsten? La oss se på hva som gjør visualisering til en kunstform.
Hva er visuell kunst?
De fleste av oss har et forhold til visuell kunst, enten det er bevisst eller ubevisst. Dette er en kunstform som kan vekke følelser på en måte få andre medier kan, nettopp ved å appellere til en av våre mest primære sanser. Et visuelt kunstverk kan være så mangt. Det kan for eksempel være et ekspresjonistisk Munch-maleri, eller en fargesprakende barnetegning som henger hjemme på kjøleskapsdøra. Det kan også være en fotorealistisk visualisering.
Man kan spørre seg selv hva disse har til felles, og rent visuelt er det ganske lite. Likevel har de alle evnen til å vekke råe følelser i oss. God visuell kunst slår gnister i fantasien. Det er dette vi streber etter i vår visualisering: at du skal kunne lese historien som står skrevet mellom linjene. For visuell kunst fungerer nettopp slik at alle tolker det forskjellig, og ved å male inn noen flekker personlighet i 3D-visualiseringen vil man gi kunden muligheten til å fortelle sin egen historie. At akkurat denne boligen kan bli deres nye hjem.
Digitale kunstformer
Datakunstens røtter strekker seg helt tilbake til slutten 50-tallet. I 1960 utviklet Desmond Paul Henry den aller første tegnemaskinen, som på tiden representerte en innovativ sammenføyning av teknologi og tradisjonell kunst. Henrys tegnemaskiner åpnet for muligheten til å produsere særegne visuelle uttrykk gjennom tilfeldig genererte fraktaler, i motsetning til de forhåndsbestemte dataprogrammene som eksisterte på den tiden.
Desmond Paul Henry: bilde produsert ved hjelp av en tegnemaskin. Teknologien åpnet for særegne visuelle uttrykk gjennom datakunst.
På midten av 80-tallet eksperimenterte Andy Warhol med bruk av digitale verktøy som en måte å uttrykke sin kunst på. Dette var opprinnelig i forbindelse med en markedsføringskampanje for multimedia-maskinen Amiga 1000, men det har i senere tid blitt kjent at popart-kunstneren benyttet disse digitale verktøyene flittig på egenhånd.
I kjølvannet av den digitale utviklingen de senere årene har det skutt frem en rekke nye verktøy som blir brukt av kunstnere over hele verden. Avanserte tegnebrett gjør det for eksempel mulig å simulere tradisjonelle verktøy som pensler og blyanter med svært god nøyaktighet. Det finnes også enklere modeller uten innebygget skjerm som kan kobles direkte i datamaskinen. Med den avanserte pennen og den trykkfølsomme tegneflaten får man en fantastisk kontroll over arbeidet i tegneprogrammet. Dette er spesielt nyttig for fotografer, kunstnere, grafiske designere, og alle som jobber med visualisering på digitale flater.
Wacom Cintiq: et avansert tegnebrett som gir deg direkte feedback gjennom den innebygde skjermen.
I vårt innlegg 3D-printing i boligbransjen: et makroblikk mot en teknologi i utvikling tar vi for oss de praktiske aspektene ved 3D-printing. Men kan denne teknologien også benyttes til kreativt arbeid? Det å jobbe med 3D-modellering på datamaskin ligner i praksis veldig på tradisjonell skulpturkunst. Gjennom 3D-printing har digitale kunstnere nå fått muligheten til å oppleve sine kreasjoner i fysisk form. Galleriet nedenfor viser noen eksempler på 3D-printet visuell kunst.
Et ønske om noe håndfast
Det viser seg at unge som har vokst opp i den digitale alderen søker tilbake til de fysiske mediene. Dette kan forklare vinylplatens renessanse og subkulturene rundt analog fotografi, for å nevne noe. De taktile kvalitetene ved disse tingene er et friskt pust i en ellers flyktig hverdag, hvor musikk strømmes ut i luften og bilder lagres i skyen.
Vi tror ikke at de teknologiske nyvinningene kommer til å erstatte den tradisjonelle kunsten, men heller supplere den gjennom nye medier og uttrykksformer. Det vil alltid eksistere et ønske om noe håndfast – noe vi også ser gjennom behovet for 3D-visualiseringer i boligbransjen. Der 2D-plantegningene viser et prosjektert bygg, viser 3D-visualiseringen et hjem.
Hva tilbyr vi som leverandør av 3D-visualisering?
Med én fot i moderne datateknologi og én i tradisjonell fotokunst kan vi visualisere dine prosjekter med det beste fra begge verdener: teknisk presisjon og kreativ frihet.
Når prosjektet er ferdig bygget opp i 3D med materialer, farger og god lyssetting kan vi jobbe videre som en fotograf, nettopp ved å finne de aller mest tiltalende vinklene for ditt prosjekt. Vi tilpasser visualiseringen etter din målgruppe, og sørger for at innholdet appellerer til de rette menneskene som er på boligjakt. Ta bildet nedenfor som et eksempel: disse boligene passer spesielt godt for eldre, og blir markedsført i den retningen. Da er det viktig at bildene i annonsen også reflekterer dette.
Bildet er hentet fra vårt prosjekt «Otto Blehrs Vei 16» med OKTAN Reklamebyrå.
Konklusjon
Innledningsvis snakket vi litt om hva som definerer den visuelle kunsten. Er det mediet i seg selv, eller er det konteksten det blir vist i? Vi tror heller at det er menneskene og ideene som definerer og gir kunsten substans. Edvard Munch hadde historier å fortelle, og han brukte pensel og lerret som sin formidlingsmetode. Barnetegningen på kjøleskapsdøra er ikke nødvendigvis bare skriblerier – det kan også være en fin måte å forstå et ungt sinn gjennom visuell kunst.
En 3D-visualisering er ikke bare et bilde for dine kunder. Det er en historie, og et løfte om hva fremtiden kan bringe. Og vi tror at dine kunder vil takke deg for historien du forteller.
Ta gjerne en kikk på våre tidligere blogginnlegg om visuell historiefortelling og 3D-visualiseringens verdi i boligbransjen:
Visual storytelling: historiene vi kan fortelle sammen
Verdien av 3D-rendering i boligbransjen