Arkitektur i 3D-bilder: Visualiseringens grunnmur

Arkitekturvisualisering i 3D-bilder

Arkitektur er desidert et av de viktigste elementene i en 3D-tegning. Uansett om du har et prosjektert boligfelt eller en tradisjonell hytte på fjellet er det vår jobb å sørge for at dine plantegninger kommer til live og at bygget fremstår så appellerende som mulig i din arkitekturvisualisering. Denne tegningen skal gi dine kunder et realistisk bilde av hva arkitekten har planlagt – med omgivelser og lyssetting som snakker i arkitekturens favør.

Med flere års erfaring som ledende leverandør av 3D-tegninger i Norge har vi opparbeidet verdifull erfaring innen det å visualisere arkitektur. Vi benytter egne illustratører med spesialisering innen de forskjellige fagfeltene, noe som betyr at vi kan disponere våre arbeidsgrupper slik at ditt prosjekt alltid blir utviklet av de dyktigste illustratørene innen feltet – uansett hva du måtte trenge for ditt salg.

 

Arkitekturen former 3D-visualiseringen

Dersom vi ikke har dedikert fotomateriale fra kundens side må vi bygge opp omgivelsene i 3D. Da er det slik at byggets arkitektur vil være med på å forme omgivelsene vi legger inn. Dersom det aktuelle bygget er en tradisjonell hytte på høyfjellet jobber vi med omgivelsene slik at det står i stil med arkitekturen. Kontrastfarger som fremmer hyttens arkitektur, god lyssetting, riktig atmosfære – disse tingene lar virkelig arkitekturen skinne. La oss se på noen tidligere prosjekter hvor vi har jobbet med forskjellige typer arkitektur, og hvordan vi har brukt lys, kameravinkel, utsnitt og omgivelser til å fremme arkitekturens særpreg.

Vi skal også se nærmere på dette med lys, atmosfære og utsnitt.

 

Arkitektur: Hytte

Nedenfor ser ut et utvalg av vårt arbeid for Telemarkhytter. Selv om arkitekturen står på egne ben kan det være fint å gjøre noen grep for å tilføye et ekstra element i bildene.

 

Telemarkhytter

Arkitekturvisualisering: hytte 1

Hytte i høyfjellet: Når man skal visualisere arkitektur som dette spiller været en stor rolle i å gi bildet den rette atmosfæren og stemningen.

 

Arkitekturvisualisering: hytte 2

I dette bildet fra det samme prosjektet er det en noe lunere stemning – vi er lavere i terrenget og kveldsolen gir bildet en fin glød.

 

FH Gruppen

Arkitekturvisualisering: hytte 3

Dette bildet er hentet fra vårt prosjekt med FH Gruppen. Her spiller omgivelsene en enda større rolle, nettopp fordi det tar mer plass i komposisjonen. Hvitmalingen gjør at hytten spretter frem i bildet, og man kan trekke kamera lenger unna uten at hytten forsvinner. Kameravinkelen gir hytten et majestetisk preg – den ligger i ett med den storslåtte naturen rundt.

 

Hedalm Anebyhus

Arkitekturvisualisering: hytte 4

Her er et eksempel på en mindre tradisjonell hytte, fra vårt prosjekt med Hedalm Anebyhus. Hytten står som et monument i landskapet, og de rette linjene i arkitekturen kontrasterer terrengets svaiende former.

 

Arkitekturvisualisering: Bolig

Nedenfor ser du noen eksempler fra tidligere prosjekter hvor vi har utviklet 3D-bilder for boliger. Disse eksemplene demonstrerer hvor viktig det er med gode omgivelser, lys og kameravinkler for å underbygge arkitekturen i en visualisering.

 

IEC-Hus

De første bildene er fra vårt prosjekt med IEC-Hus, hvor vi utarbeidet 3D-bilder for en rekke boliger. Dette er et lite utvalg av de endelige visualiseringene fra prosjektet. Her ser vi også hvordan omgivelsene tar mer plass i komposisjonen enn selve arkitketuren, samtidig som bygget forblir blikkfanget.

Arkitekturvisualisering: bolig 1

Arkitekturvisualisering: bolig 2

Arkitekturvisualisering: bolig 3

Arkitekturvisualisering: bolig 4

Arkitekturvisualisering: bolig 5

Her har vi formet omgivelsene på en måte som fremhever boligene. Selv om husene ligger i siden av bildet er det ingen tvil om at de er et fokuspunkt. Elementene rundt underbygger og fremhever arkitekturens særpreg.

På prosjektet for IEC-Hus var det blant annet av hensyn til katalogformatet at vi sidestilte husene i bildet. Disse bildene skulle benyttes i dobbeltsider, og derfor kunne ikke hovedelementet i bildet havne i bretten. La oss se på noen prosjekter hvor vi har sentrert hovedelementet i bildet.

 

DNB Eiendom: Melkevegen

Arkitekturvisualisering: bolig 6

Arkitekturvisualisering: bolig 7

I dette prosjektet for DNB Eiendom har vi brukt kameravinkel og utsnitt på en litt annen måte enn vi så i det forrige prosjektet. Her havner boligrekken i fokus, og det kreative utsnittet gir bildene et artistisk preg.

 

Hus1

Disse bildene er hentet fra vårt prosjekt med Hus1. Vi vil trekke frem dette som et eksempel på hvor arkitekturen står i sterk kontrast til omgivelsene – ikke bare i form, men også i farge. Se hvordan den grønne vegetasjonen komplementerer fargetonene i panelet, og hvordan de strake linjene i funkisarkitekturen motsetter seg det svaiende landskapet.

Arkitekturvisualisering: bolig 8 Arkitekturvisualisering: bolig 9

 

Papaya

Når man visualiserer boligblokker er det viktig å vise arkitekturens helhet. Se bildet under, fra vårt prosjekt med Papaya. Dette fungerer mer som et oversiktsbilde, og man ser arkitekturen i kontekst av omgivelsene.

Arkitekturvisualisering: bolig 10

 

Byggmester Erling Skipnes AS

Bildet nedenfor er hentet fra vårt prosjekt med Byggmester Erling Skipnes AS. Her er vinkelen fra bakkenivå, og selv om man ikke får et like godt bilde av omgivelsene rundt, får man til gjengjeld et mer personlig preg på bildet – nettopp fordi man i større grad får følelsen av å være tilstede.

Arkitekturvisualisering: bolig 11

 

 

Arkitekturvisualisering: Interiør

Interiørvisualiseringen skal invitere kunden inn og gi de et innblikk i hvordan deres nye hjem vil bli seende ut. Når vi utvikler dine interiørbilder begynner vi med vinkelen. Vi lager forslag som best mulig viser arkitekturen i samspill med det moderne interiøret, før vi videre tar imot tilbakemelding for en ny revisjon. Nedenfor kan du se noen eksempler på interiørbilder vi har utviklet for våre kunder.

 

Fageråsen: Trysil

Arkitekturvisualisering: interiør 1

Skråtaket og de rene linjene i hyttens arkitektur gir bildet en særegen identitet. Vi har snakket om hvordan kontraster kan fungere godt i 3D-bilder: her ser vi det på flere plan. De kalde omgivelsene utenfor står i sterk kontrast til det lune interiøret, og arkitekturens reinskårede former og linjer kontrasterer det naturpregede interiøret. Et samspill som skaper spenning og liv.

 

DNB Eiendom: Oterstien

Arkitekturvisualisering: interiør 2

Dette bildet spiller på dualitet – dobbeltsengen, den gjennomgående symmetrien i lampene, bildet og TV-en. Dette er et rom designet for to.

 

Arkitekturvisualisering: interiør 3

Et oppholdsrom med utsikt, hvor interiøret speiler det fjerne landskapet. Her har vi også brukt lyset til vår fordel. Solen som skjærer gjennom rommet gir bildet en følelse av retning, og stolen ved hjørnevinduet får oss til å skue utover.

 

Når vi visualiserer arkitektur

Arkitektur er først og fremst praktikalitet – hvem som skal bruke det, og hvordan. De estetiske aspektene kan ofte være et direkte produkt av denne praktiske tankegangen, slik som de ikoniske funkis-husene. I motsetning har man nybarokken med sitt kosmetiske og tunge formspråk. Uansett hva slags arkitektur det er snakk om har vi en fremgangsmåte som sørger for at bygget kommer i sentrum av din visualisering. Med en variert teknisk og kreativ prosess jobber vi nært med arkitekturen, og tidlig i prosessen lager vi utkast som fokuserer på nettopp dette. De såkalte «grårenderne» gir både oss og kunden et nytt blikk på arkitekturen. For det er ofte slik at uten fasadematerialer eller fargerike omgivelser ser man kun komposisjon, lys og modell, og man kan lettere forstå arkitekturen som på mange måter er grunnmuren i visualiseringen.

Innen arkitekturvisualisering gjelder det å fremheve de rette elementene. Man ser ofte at dette er tatt hensyn til fra arkitektens side gjennom material- og fargebruk på forskjellige deler av bygget. Men for oss som illustratører må vi også jobbe videre med lys, komposisjon og omgivelser for at arkitekturen skal komme godt frem i bildet.

 

En av spesialistene: Peter Guthrie

La oss se på noen eksempler fra en av de i bransjen som virkelig har spesialisert seg på arkitekturvisualisering. Illustratør Peter Guthrie sammensveiser lys, omgivelser og arkitektur til svært effektive komposisjoner som gir både helhetlige og mer fokuserte inntrykk av arkitekturen. Guthrie og hans team i The Boundary har også utviklet sin egen rendermotor, «Corona,» som de selv bruker nesten utelukkende i sitt arbeid. Guthrie skriver selv på sin blogg at han følger nøye med på utviklingen hos V-Ray, da denne rendermotoren også er spesielt god på flere områder. V-Ray har lenge vært industristandard for fotorealistisk arkitekturvisualisering.

This slideshow requires JavaScript.

Som du ser i galleriet over kommer arkitekturen frem på en særdeles god måte når Guthrie implementerer ideene rundt lys, omgivelser og utsnitt. For det tradisjonelle boligmarkedet er det ikke alltid anledning for det – men bildene som viser bruddstykker og fokuspunkter i arkitekturen kan være vel så effektive som et helhetlig bilde. Spesielt når man lar disse komplementere hverandre.

På sin blogg går Guthrie inn på de tekniske detaljene rundt fotorealistisk arkitekturvisualisering. Han tilbyr også både betalt- og gratisversjoner av diverse ressurser for illustratører, og hans blogg har mange verdifulle tips og triks for de som er interessert i 3D, uansett hva slags rendermotor de måtte bruke.

Du kan se mer av Peter Guthries arbeid her:
http://www.peterguthrie.net/

 

Hensikten med arkitekturvisualisering

De fleste prosjekter i dag vil på et eller annet tidspunkt i prosessen dra nytte av en 3D-visualisering, enten det er en bolig eller et større prosjekt. For boligmarkedet handler det om at kunder og samarbeidspartnere skal få et bilde av hva prosjektet innebærer. Et raskt blikk, og man ser med en gang prosjektets helhet foran seg. Et mer konkret eksempel er det nye (noe omstridte) regjeringskvartalet. 3D-visualiseringene av arkitekturen gir folk noe å forholde seg til. De kan med en gang avgjøre om de liker arkitekturen eller ikke, nettopp fordi 3D-visualiseringen gjør den så tilgjengelig.

 

Atmosfære og stemning

Hvis du noen gang har gått igjennom en by og sett hvordan den turkise sommerkvelden speiler seg i glassfasadene, eller ruslet langs en grusvei og sett tåken ligge tett mellom boliger fra en annen tid – da vet du hva atmosfære og stemning har å si for en arkitekturvisualisering.

Man kan digitalt etterarbeide 3D-bildene slik at de gir akkurat de assossiasjonene og følelsene man er ute etter å formidle. En høyfjellshytte omringet av rød-oransje lyng og med skarp høstsol på fasaden, eller kanskje en moderne bolig i landlige omgivelser med en familie som koser seg i solen. Disse bildene gir dine kunder helt forskjellige inntrykk – skreddersydd for ditt prosjekt.

Nedenfor ser du portfoliovideoen til det Ungarn-baserte visualiseringsstudioet ZOA Studio. Vi synes dette er et svært godt eksempel på hvordan atmosfære og stemning fremhever arkitekturen som skal visualiseres.

 

Portfolievideoen til det Ungarske visualiseringsstudioet ZOA Studio.

 

Gjennom vær, lys, farger, komposisjon og utsnitt trekker de frem de beste sidene til arkitekturen i hvert klipp. De atmosfæriske effektene komplementerer og setter arkitekturen i fokus.

Vi vil takke Peter Guthrie og ZOA Studio for at vi fikk bruke deres arbeid i forbindelse med dette blogginnlegget.

 

Arkitektur i Norge – en oppsummering

Arkitektur har alltid vært en viktig del av den norske kulturen – og vår kultur har også formet arkitekturen. I forhistorisk tid har Norge vært et ressursfattig land, noe som har gitt oss svært egenartet arkitektur. Med våre rike skoger har treverk og tømmer lenge vært et viktig element i vår byggeskikk.

Fra middelalderen og etter kristendommens inntog har vi sett en radig utvikling i arkitekturens karakteristikker, som ofte har vært preget av europeiske trender, men også i kombinasjon med våre egne røtter.

Rundt unionsoppløsningens tid var det viktig for Norge å utvikle sitt eget uttrykk. Dragestil og jugend ble populært både i hovedstaden og rundt om i landet. Videre fikk nybarokken sin gjenfødelse, med sitt formtunge uttrykk. 1920-tallet og oppover var preget av funksjonalismen, som representerer en form for radikalt brudd med de røde trådene arkitekturhistorien.

Med den økonomiske veksten landet opplevde på 60- og 70-tallet ble det viktig å ta vare på våre røtter, samtidig som det ble viktig å finne gode løsninger for de komplekse byggeprosjektene dette medførte seg. Nøkkelordene her ble rasjonalitet og egenartede uttrykk.

I dag er Norge en prominent aktør i det internasjonale arkitektmiljøet, med arkitektkontorer som for eksempel Snøhetta og Niels Torp Arkitekter. Snøhetta er kontoret bak kronjuvelen i prosjektet rundt Bjørvika-området i Oslo, nemlig operabygget. Niels Torp arkitekter har også stått for mange av de større prosjektene i landet de siste årene.

 

Konklusjon

Det finnes nok like mange typer arkitektur som det finnes måter å visualisere de på. I dette innlegget har vi sett på et knippe med bilder som viser hvordan vi har valgt å løse de forskjellige prosjektene, og hvordan vi har brukt lys, omgivelser og komposisjon til å fremme arkitekturen i bildene.

Ta gjerne en kikk på noen av våre andre innlegg, hvor du kan få et ytterligere innblikk i vår tekniske og kreative prosess:

3D-tegninger: et bilde for enhver anledning

Visualisering som kunstform

Visual Storytelling: historiene vi kan fortelle sammen

Hvordan 3D-animasjon passer perfekt med dine 3D-bilder – Det beste fra to verdener

 

Tekst av Matias Willand