3D-design i forskjellige bransjer: et verktøy for fremtiden

3D-design i ulike bransjer

Vi har ved flere anledninger i våre blogginnlegg vært inne på prosessen rundt det å utvikle 3D-visualiseringer og animasjoner for boligbransjen. Vår teknologi og kompetanse tillater oss å utvikle fotorealistiske interiørbilder, eksteriørbilder, oversiktsbilder og mye mer. Men 3D-design blir ikke kun brukt i boligbransjen. Vi har også sett på noen andre fagfelt og bransjer hvor 3D benyttes flittig. Dette kan være underholdningsbransjer, industribransjer eller i forskjellige IT-relaterte prosjekter. 3D-design er mer et verktøy enn en bransje i seg selv, og er svært anvendbart i forskjellige sammenhenger.

 

3D-design i film og TV

Bare innen film og TV har 3D-design et variert bruksområde. Gigantiske produksjoner hviler på 3D-ens evne til å formidle visuelle uttrykk – enten det er fotorealistiske effekter eller stilisert animasjon.

Georges Méliès ga i 1902 ut filmen A Trip to the Moon. Øyeblikket når romskipet treffer Månen har blitt et av de mest ikoniske stillbildene i filmhistorien. Méliès brukte ikke 3D-design slik vi kjenner det i dag, men demonstrerte hva visuelle effekter kan gjøre for en filmproduksjon.

A Trip to the Moon

Fra filmen A Trip to the Moon, utgitt av Georges Méliès i 1902.

 

I dag integreres 3D så sømløst i film og TV at man ofte ikke engang tenker over at det man ser er datagenererte bilder tegnet av en dyktig artist. Et godt eksempel er HBOs prisvinnende TV-serie Game of Thrones. Med fantastiske elementer som magi, drager og andre fabeldyr blir realistiske visuelle effekter svært viktig for å opprettholde troverdigheten hos seeren.

3D-design i film og TV

Over: Sammenligning mellom sett og endelig produksjon fra HBOs prisvinnende TV-serie Game of Thrones.

 

3D-design i videospill

På samme måte som i film og TV kan man bruke 3D for å oppnå en rekke visuelle uttrykk i videospill. Mange utviklere benytter fotorealisme, mens noen går for de mer stiliserte variantene. Da Nintendo Entertainment System kom i 1986 (EU) besto grafikken av 8-biters 2D-elementer. I dagens videospill kan vi oppleve komplekse 3D-scener med dynamisk lys, høyoppløste teksturer og avansert kunstig intelligens. Dette er takket være den drastiske teknologiske utviklingen de siste årene.

 

3D-design i videospill

Bildet er hentet fra Guerilla Games sitt Horizon Zero Dawn (2017). Et godt eksempel på bruk av fotorealistisk 3D i videospill.

 

Etterhvert som de mobile enhetene gjorde sitt inntog har vi også sett et nostalgisk tilbakeblikk mot de tidligere spillvariantene. På grunn av den begrensede ytelsen i mobiler og nettbrett fikk 2D-platformen sin renessanse.

1986 vs 2016: Super Mario

Super Mario Bros fra 1985 sammenlignet med det nye Super Mario Run fra 2016 (iOS). Sistnevnte er utviklet for mobile enheter med en kombinasjon av 2D- og 3D-elementer.

 

3D-design i mobile applikasjoner

Med økende prosessor- og grafikkytelse i de mobile enhetene får man også her større spillerom med 3D-teknologi. AR og VR er teknologier som først nå blir anvendbare gjennom lette VR-sett og god ytelse på de aktuelle enhetene.

Med AR (Augmented Reality) og 3D-design kan man sammensveise virkeligheten og den digitale verdenen. Du er kanskje kjent med det verdensomspennende fenomenet Pokémon Go? Dette er en mobil applikasjon som effektivt tar i bruk AR på mobile enheter. Her legges 3D-elementer over kamerabildet og gir illusjonen av at disse faktisk er en del av omgivelsene.

3D-design i mobile applikasjoner

Pokémon Go: en mobil applikasjon som benytter AR-teknologi for å gi illusjonen av at 3D-elementene er en del av omgivelsene rundt deg.

 

3D-design i boligbransjen

I boligbransjen bruker vi 3D for å illustrere realistiske fremstillinger av boliger, leilighetskomplekser, kontorlokaler, hytter og mye mer. Gjennom avanserte 3D-verktøy kan man opparbeide en full 3D-scene for et prosjektert bygg, med omgivelser, utearealer, mennesker og liv. En 3D-visualisering viser med slående fotorealisme det som enda kun er streker i en teknisk tegning. For et boligsalg er dette alfa omega.

3D-design i boligbransjen

Bildet er hentet fra vårt prosjekt med Telemarkhytter.

 

3D-design i industribransjen

3D benyttes også flittig i forskjellige industribransjer. Når man skal presentere avanserte industrielle maskiner og systemer kan det være lurt å vise en forenklet 3D-animasjon som fanger essensen av produktet. Innen produktdesign er det også nyttig å kunne designe produktene i 3D på datamaskinen. Med en 3D-printer kan man også få en fysisk modell av produktet underveis i prosessen – perfekt for ergonomiske apparater og bruksgjenstander.

Interessert i industridesign? Se vårt innlegg Industridesign og 3D: fra kontorlokale til oljeplattform.

3D-design i industribransjen

 

3D-design og teknologi i fremtiden

3D-design og datateknologi blir mer og mer utbredt i flere fagfelt for hvert år som går, og det er vanskelig å forutse hvordan dette vil påvirke fremtiden. Se for deg en spillefilm hvor alle skuespillerne er animerte i fotorealistisk 3D, eller at den smilende resepsjonisten du møter på hotellet er en kunstig intelligent robot. Til tross for at dette er rene spekulasjoner er det åpenbart at menneskenes teknologiske utvikling påvirker alle, uansett hvilken bransje man er i.

Også innen konstruksjon ser man et økende behov for 3D-teknologi. Med massive 3D-printere kan man føre opp et hus på under et døgn. Denne teknologien åpner for billigere løsninger og kan bli et godt alternativ for de mer fattige delene av verden.

Under den industrielle revolusjonen på slutten av 1800-tallet kom det også maskiner som på mange områder danket ut menneskene i effektivitet. Selv om disse menneskene måtte finne seg noe annet å gjøre, la denne utviklingen grunnlaget for den eksplosive teknologiske nyvinningen i århundret som skulle komme. Det er derfor naturlig å trekke noen paralleller mellom historiens og nåtidens tendenser.

 

Teknologi – et spørsmål om etikk

Hvor går egentlig grensen for hva som er riktig og galt når det kommer til bruk av 3D-design og teknologi? I eksempelet nedenfor ble 3D benyttet for å gjenskape den avdøde skuespillerinnen Audrey Hepburn, med hennes fremføring av sangen Moon River som lydspor.

Etterhvert som kunstig intelligens blir mer og mer sofistikert nærmer vi oss raskt en gråsone full av etiske problemstillinger. Vil det i fremtiden bli mulig å emulere spesifikke menneskers personlighetstrekk gjennom en algoritme, og kan man kombinert med 3D fremstille disse menneskene uten deres viten eller tillatelse? Selv om veien fremover er svært interessant er det også viktig å vurdere de etiske fallgruvene som oppstår ved utviklingen av ny teknologi.

Gjenskapning av Audrey Hepburn i 3D

Fotorealistisk 3D-gjenskapning av skuespillerinnen Audrey Hepburn i forbindelse med en TV-reklame.

 

Veien videre for 3D-design

Vi tror at 3D vil spille en større rolle etterhvert som teknologien på forbrukermarkedet blir mer og mer sofistikert. Som vi har sett er VR på full fart inn i forbrukermarkedet, og de mobile enhetene takler stadig tyngre grafiske utfordringer. De digitale flatene vi benytter i dag er stort sett avhengige av 2D-elementer for å fremstille informasjon (grafiske grensesnitt i applikasjoner, nettsider, operativsystemer etc.), men med VR og 3D vil det bli mulig å fremstille den samme informasjonen på en helt ny måte. Vi håper du er like nysgjerrig som oss på hvordan fremtiden ser ut med 3D-design!

 

Interessert i 3D og teknologi? Les flere av våre innlegg her:

3D-film: mulighetene med animasjon

Et glimt mot fremtiden med VR: 3D-teknologiens rolle i boligbransjen

Arkitektur i 3D-bilder: visualiseringens grunnmur

3D-printing i boligbransjen: et makroblikk mot en teknologi i utvikling

 

Tekst av Matias Willand