Et glimt mot fremtiden med VR: 3D-teknologiens rolle i boligbransjen

VR i boligbransjen

Mye av teknologien vi mennesker bruker i dag er utviklet for å gjøre hverdagen enklere – måtte det være seg Google eller smartphones. Men vi skal ikke veldig langt tilbake i tid før vi levde i en verden uten disse tilsynelatende livsnødvendige tingene. Vi lever i kjølvannet av den industrielle revolusjonen, hvor menneskehetens evne til å utvikle og produsere ny teknologi er større enn noen gang. Så hvor er vi på vei? Hva vil de neste ti, tjue og tretti årene bringe av teknologisk nyvinning? Vi har ikke svaret på disse spørsmålene, men vi kan gjøre noen kvalifiserte gjetninger om hvordan hverdagen til 3D- og boligbransjen ser ut i nær fremtid. Og vi tror VR kommer til å være en stor del av den.

VR er en type teknologi som lenge har vært i en gryende fase, og det kommersielle markedet har aldri helt klart å omfavne dette nye mediet. Det er først i dag, med kraftige mobile enheter og lett håndterbare VR-headset at vi ser en voksende interesse for denne teknologien, også i det kommersielle markedet. I dag kan man, kun ved hjelp av mobiltelefonen og et par VR-briller, trå inn i en helt annen verden. I underholdningsbransjen blir VR brukt til både dataspill og film. For boligbransjen kan det bli en effektiv kombinasjon av begge to.

VR i boligbransjen

 

Selv om det er vanskelig å si nøyaktig når VR som konsept ble unnfanget, vet vi i allefall at det ikke er nytt. Det har vært eksperimentert med denne typen teknologi helt siden 50-tallet, og noen mener at VR som konsept har røtter helt tilbake til 1860-tallet.

VR på 50-tallet

Wikipedia: By Minecraftpsyco – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=47304870

 

Virtual Reality

Hvordan fungerer egentlig VR? Virtual Reality er en datateknologi som gir brukeren illusjonen av å være tilstede i datagenerte omgivelser, ofte ved hjelp av visuelle og auditive inntrykk. Det viktigste elementet er kanskje gyroskopet og bevegelsessensorene som sporer hodet, hender og kroppens posisjon, og som gir deg følelsen av å bevege deg rundt i en virtuell verden. VR fungerer ypperlig i 3D-omgivelser, men kan også være virkningsfullt i film.

For boligbransjen kan VR-teknologien bli revolusjonær. Gjennom 3D-modellerte omgivelser og arkitektur kan de potensielle kjøperne av ditt prosjekterte bygg oppleve sitt nye hjem før det i det hele tatt er oppført.

 

Du står på et jorde. Arkitekten som skal presentere sitt nyeste prosjekt betrakter tomten foran dere mens han smiler bredt … men det er jo bare gresslagt terreng? Han gir deg et sett med briller som du fester foran øynene. Skjermen foran deg flimrer til live og plutselig er du i en annen verden.

Der hvor det var langt, grønt gress er det nå en korttrimmet plen og en rekke eneboliger. Solen skinner ned på plattingen hvor mor og far nyter den late sommerdagen, og hvor barna leker lystig på gresset utenfor. Du snur deg rundt og betrakter arkitektens kreasjon. Han forteller deg at alt du ser er 3D-genererte bilder, men det er vanskelig å tro. Han sveiper på telefonen sin, og den sortmalte fasaden på boligene skifter over til mørkt brunbeiset treverk, før han spør deg hvilken farge du vil ha på ditt nye hjem.

 

VR i boligbransjen

 

VR i film, teater og TV

Historiefortelling har en tendens til å tilpasse seg mediet. En novelle oppfører seg annerledes enn en bok, og strukturen i en TV-serie er annerledes enn den i en film. Men hvordan vil fremtidens historiefortelling se ut med VR?

Kanskje vil vi kunne se på teaterstykker som interaktive opplevelser hvor VR-teknologien tillater deg å innta scenen som tilskuer. VR-brillene kan også supplere scenen med 3D-genererte kulisser og skape en mer cinematisk opplevelse. Skuespillerne opptrer på scenen, men i dine øyne foregår alt i en helt annen verden. Dette kan brukes for å skildre konkrete hendelser som et slag i middelalderen, eller for eksempel mer abstrakte konsepter gjennom bruk av visuelle og auditive inntrykk.

Se for deg at du kan bevege deg fritt rundt i en filmscene mens den utspiller seg. Ideen er spennende, men dette kan også gå på bekostning av den cinematiske opplevelsen. Kameraføring og vinkler brukes flittig for å gi seeren den rette følelsen, og med en slik VR-opplevelse vil disse tradisjonelle metodene utgå. Men var det ikke engang også slik at lyd i film var banebrytende? Måten vi forteller våre historier vil alltid være i utvikling, og gjennom VR kan vi oppleve historier mer taktilt enn noen gang tidligere. Det som virker virkelighetsfjernt i dag vil i fremtiden kunne være en helt vanlig del av hverdagen.

 

VR i dataspill

VR i spillbransjen: Oculus på Gamescom

I dag er VR på full fart oppover i spillbransjen. Store aktører som Sony og Microsoft har integrert VR som en del av spillopplevelsen i sine konsoller, og andre aktører leverer egne enheter for bruk på PC. Det er i denne bransjen vi finner prøvekaninene – de digitale entusiastene som ivrig kaster seg over den nyeste teknologien. Hadde det ikke vært for denne gruppen mennesker er det vanskelig å si hvor VR hadde vært i dag.

For mange er dataspill en fin måte å slippe unna den virkelige verdenen i en time eller to. VR gjør dataspill til en enda mer interaktiv opplevelse, nettopp ved at du selv får illusjonen av å være tilstede i spillverdenen. I et krigsspill som ellers kun utspiller seg på en skjerm har du nå plutselig støvlene på bakken og lyden av marsjerende infanteri i ørene. VR gjør det hele mer taktilt, noe som også reiser en del etiske spørsmål.

Samfunnet virker å være delt når det kommer til bruk av VR for å gjøre spillopplevelsen mer realistisk – spesielt når det gjelder spill som presenterer voldelige temaer som krigføring og kriminalitet. Noen mener at når vi først skal visualisere disse tingene er det viktig å være ærlig. At et spill som tar for seg andre verdenskrig bør behandle temaet med respekt og verdighet, og ikke som en blockbuster actionfilm hvor konsekvensene av dine handlinger er ikke-tilstedeværende. Disse etiske spørsmålene vil alltid følge den teknologiske utviklingen.

 

For boligbransjen vil en sammensveising av det interaktive og det cinematiske gi dine kunder en realistisk fremstilling av prosjektet, hvor de kan bevege seg rundt i de 3D-modellerte omgivelsene.

 

Mulighetene fremover

Med avansert VR- og 3D-teknologi vil man i sanntid kunne vise kundene hvordan boligen ligger i landskapet. I tillegg vil den fotorealistiske 3D-en vise nøyaktig hvordan det ferdige bygget vil se ut. Dette er teknologi som i dag er i en gryende fase – men med den raske utviklingen og de skarpe hjernene bak vil denne teknologien snart bringe boligbransjen til et nytt nivå.

Vi i Sigssoft 3D er litt futuristiske av oss. Vi ser alltid etter nye måter å visualisere dine prosjekter på, og gjennom den agile metoden og våre varierte arbeidsgrupper kan vi håndplukke relevant arbeidskraft til behov-spesifikke prosjekter, uansett hva morgendagen måtte bringe.

 

Noen andre blogginnlegg som kanskje vil interessere deg:

Fra Autocad til 3D-visualisering

Visual Storytelling: historiene vi kan fortelle sammen

3D-visualiseringens verdi i boligbransjen

 

Tekst av Matias Willand